4 Strategieën om nieuwe klanten te werven

4 Strategieën om nieuwe klanten te werven

Het einde van telemarketing; 4 strategieën om klanten te werven na 1 juli !

Per 1 juli mogen bedrijven en organisatie niet meer ongevraagd telefonisch contact opnemen met mensen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Vanaf die datum geldt een opt-in systeem voor telemarketing zoals vastgelegd in de telecommunicatiewet 2021. Uitgangspunt is dat een natuurlijk persoon nadrukkelijk vooraf toestemming moet geven om gebeld te worden. Is klanten werven via de telefoon een onderdeel van jouw strategie? Dan moet je snel in actie komen, want na 1 juli kan dat niet meer!

Hoe zit het met het Bel-me-niet register?
Telemarketing is voor veel bedrijven en organisaties, misschien ook voor jouw bedrijf, nog steeds een belangrijk ‘saleskanaal’ en wordt veel gebruikt. Voor veel klanten is het echter een bron van irritatie omdat het telefoontjes zijn waar ze niet om gevraagd hebben. Tot nu toe was er daarom een opt-out systeem van toepassingen waarin je jezelf kan laten registeren als je niet gebeld wil worden, beter bekend als het Bel-me-niet-Register (BMNR). Uitgangspunt is nu nog dat Nederlanders gebeld mogen worden, tenzij ze staan geregistreerd in het BMNR of op een andere manier hebben aangegeven niet benaderd te willen worden.
Met de nieuwe wet die 1 juli ingaat mogen organisaties alleen nog Nederlanders bellen wanneer er sprake is van een klantrelatie of van expliciete toestemming. Het Bel-me-niet-register is daarmee per 1 juli 2021 dus overbodig.

Wat is de impact van de wet voor jou, als bedrijf of goed doel?
Voor veel bedrijven is de vorm van marketing en klantenwerving via telefoon een belangrijk onderdeel van hun strategie, maar soms ook noodzaak om te overleven in een concurrerend landschap. Zeker in deze coronatijd is de telefoon een belangrijk wervingsinstrument gebleken voor bijvoorbeeld goede doelen omdat ze niet meer op drukke plaatsen kunnen staan. Met de nieuwe wet gaat het telefonisch benaderen van mensen echter niet meer lukken, daarvoor zijn er aantal strenge regels opgenomen.

  • De bewijslast, deze wordt omgedraaid. Het callcenter moet van 1 juli bewijzen dat het jou mocht bellen omdat je klant bent (geweest) of expliciet toestemming hebt gegeven. Dit is op dit moment nog niet het geval en is het aan de klant om aan te tonen dat het niet gebeld mocht worden.
  • Boetes. Overtreders kunnen straks een boete van 900.000 euro of 1 procent van de omzet krijgen – zowel het callcenter als het bedrijf waarvoor het verkoopt. Bij de AVG hebben we gezien dat de boetes die de ACM uitdeelt serieus zijn, dus de verwachting is dat dit ook serieus wordt nageleefd.

Bellen lijkt geen optie meer met deze wet en de strenge regels. De vraag is dus op welke manier|(en) kan je straks dan klanten werven?

Focus op de oplossing
Zoals Darwin als zei; “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one most adaptable to change.” Niet zeuren dus, maar aanpassen. Laten we daarom eens kijken wat je wel kan doen – en in sommige gevallen moet doen – om te overleven.

  1. Focus op je huidige klant. Zoals de wet aangeeft is en blijft het wel mogelijk om bestaande klanten te benaderen met goede en relevante aanbiedingen voor een nieuw contract. Een slim moment dus om je strategie te heroverwegen en meer focus aanbrengen en investeringen doen om je huidige klanten beter te bedienen, tevreden te houden en zorgen dat ze bij je blijven. Meer focus op de lange termijn klantwaarde. Energiemaatschappijen betalen al snel €150 tot €200 voor een nieuw aangebracht contract, bedenk eens wat je kan doen als je dit investeert in je huidige klanten base!(De klantrelatie blijft in de nieuwe telecomwet drie jaar bestaan, tenzij de consument zich beroept op zijn recht van verzet.)
  2. Go Digital! Bellen is sowieso jaren 90, iedereen gebruikt vandaag social messaging om met elkaar in contact te komen. Aanpassing is dus vereist, van telemarketing naar conversational marketing. Direct en persoonlijk in gesprek komen met je potentiële klanten door inzet conversational commerce. Denk hierbij aan conversational advertenties, proactieve chatbots en social retargeting. Indien nodig kan je hier expliciet de toestemming krijgen en vastleggen om klant verder telefonisch te adviseren.
  3. Geef de klant een reden om te opt-innen. Bedenk oplossingen die slim inspelen op de behoefte van je klanten. Het lijkt simpel, maar goede kennis van je klanten en inzicht in zijn gedrag en behoefte is essentieel. Vervolgens kan je hierop inspelen door het creëren van een bepaald voordeel, inzicht, toegevoegde waarde. Een mooi voorbeeld is de verlengchecker zoals MediaMarkt of Phonehouse die hanteert. Klanten kunnen heel makkelijk checken hun mobiele telefoon contract is afgelopen en geven actief toestemming om hierover benaderd te willen worden voor mooi aanbod.
  4. Versier je potentiële klant. Denk niet aan een one-night stand, maar denk aan een relatie. Het opbouwen van een relatie kost tijd, dus neem die tijd. Werk met kleine stapjes om de relatie met je potentiële klant op te bouwen. Hiervoor is een direct en persoonlijke vorm van contact heel belangrijk. Whatsapp, Facebook messenger of andere social messaging platforms zijn hier bij uitstek voor geschikt. Werk dus aan een strategie om je klant op een persoonlijke manier te versieren.
 

Hoe ga jij jouw klantenwerving inrichten zodat je na 1 juli je doelstellingen kan blijven halen? Hoe ga jij op een klantvriendelijk en duurzame manier de continuïteit van je bedrijf waarborgen? Resolvedby werkt graag met je aan de oplossing! 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Neem contact met ons op!

Wil je ook dat jouw service de marketing van morgen is?